Νίκος Καζαντζάκης: Η ζωή και το έργο του

Το πολύχρονο και βασανιστικό ταξίδι του Καζαντζάκη στις σκοτεινές , ανεξερεύνητες θάλασσες της λογοτεχνίας και της φιλοσοφίας μπορεί να συγκριθεί μόνο με το ταξίδι του μυθικού Οδυσσέα. Όμοια, οι ήρωές του, στο ταξίδι ανάμεσα στους ανθρώπους, τα πάθη και τις ιδέες, αγωνίζονται να ανεβάσουν τη ζωή στην κορυφή του Χρέους και να γίνουν «άξιοι γιοι […]

Έχουμε και λέμε: Επεισόδιο 2ο

Πρόκειται για το 2ο επεισόδιο της σειράς «Έχουμε και λέμε». Μέσα από χιουμοριστικούς καθημερινούς διαλόγους νέων ανθρώπων, παρουσιάζεται η χρήση πανάρχαιων γλωσσικών εκφράσεων στο καθημερινό σύγχρονο λεξιλόγιό μας. Η σημασία όμως αυτών των εκφράσεων συχνά διαφεύγει από τους νεότερους, με αποτέλεσμα (πολλές φορές) τη λανθασμένη διατύπωσή τους.

«Η σεληνοφεγγής νυξ» στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη

Στην ταινία αυτή, με τη δραματοποίηση επιλεγμένων σκηνών από τα διηγήματα «Η Νοσταλγός», «Όνειρο στο κύμα» και «Η Φαρμακολύτρια», επιχειρείται η αποκάλυψη του ρόλου της σελήνης και ό,τι αυτή αντιπροσωπεύει στο έργο του Παπαδιαμάντη. Η περιπλάνηση της σελήνης στο έργο του, μας αποκαλύπτει μια άλλη, λανθάνουσα και όμως εξέχουσα, δυναμική διάσταση του έργου του.

Στράτης Μυριβήλης: Η ζωή και το έργο του

Ο Στράτης Μυριβήλης, εξέχουσα μορφή της νεοελληνικής λογοτεχνίας, ανήκε στη γενιά του ’30. Πήρε ενεργό μέρος στους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α΄ Παγκόσμιο, τον Μικρασιατικό Πόλεμο και ως πολεμικός ανταποκριτής στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Περιέλαβε πολλές από τις εμπειρίες τους σε έργα του. Το έργο του είναι ελληνοκεντρικό και αποπνέει πνευματικότητα και πίστη σε μεγάλες αξίες, […]

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, «Το μοιρολόγι της φώκιας»

Μια κινηματογραφική προσέγγιση που επιχειρεί να βοηθήσει τους μαθητές να εντοπίσουν τη βασική ερμηνευτική γραμμή του διηγήματος. Η ζωή και ο θάνατος διαπλέκονται αξεδιάλυτα όσο και ανεπαίσθητα και διαγράφουν το σκηνικό της δράσης. Τα γεγονότα που δυναστεύουν τη ζωή της ηρωίδας (και του ανθρώπου) προετοιμάζονται και εξελίσσονται πέρα και έξω από τη δυνατότητα παρέμβασής της.

Κώστας Καρυωτάκης, ο επαναστατημένος ποιητής

Κάνε τον πόνο σου άρπα, / και γίνε σαν αηδόνι, / και γίνε σα λουλούδι….» Μια ομάδα μαθητών του Λυκείου Χολαργού έχει αναλάβει να παρουσιάσει το έργο του ποιητή Κωνσταντίνου Καρυωτάκη. Οι μαθητές, μέσα από συζήτηση και χρησιμοποιώντας υλικό από εφημερίδες και περιοδικά, επιχειρούν να σκιαγραφήσουν την προσωπικότητα του ποιητή.

«Το Άξιον Εστί» – Τα πάθη

Μια αναφορά στο ομώνυμο έργο του Οδυσσέα Ελύτη: «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ το φως και η πρώτη / χαραγμένη στην πέτρα ευχή του ανθρώπου…..». Μιλάει για αυτόν τον κόσμο «τον μικρό τον Μέγα» και δοξάζει επί ίσοις όροις, όπως σημείωνε ο ίδιος ο ποιητής, έναν μυθικό νεοελληνικό κόσμο άλλοτε θλιμμένο και άλλοτε χαρωπό. Έτσι, η Ελλάδα παρουσιάζεται […]

Έχουμε και λέμε: Επεισόδιο 3ο

Πρόκειται για το 3ο επεισόδιο της σειράς «Έχουμε και λέμε». Μέσα από χιουμοριστικούς καθημερινούς διαλόγους νέων ανθρώπων, παρουσιάζεται η χρήση πανάρχαιων γλωσσικών εκφράσεων στο καθημερινό σύγχρονο λεξιλόγιό μας. Η σημασία όμως αυτών των εκφράσεων συχνά διαφεύγει από τους νεότερους, με αποτέλεσμα (πολλές φορές) τη λανθασμένη διατύπωσή τους.

Έχουμε και λέμε: Επεισόδιο 14ο

Πρόκειται για το 14ο επεισόδιο της σειράς «Έχουμε και λέμε». Μέσα από χιουμοριστικούς καθημερινούς διαλόγους νέων ανθρώπων, παρουσιάζεται η χρήση πανάρχαιων γλωσσικών εκφράσεων στο καθημερινό σύγχρονο λεξιλόγιό μας. Η σημασία όμως αυτών των εκφράσεων συχνά διαφεύγει από τους νεότερους, με αποτέλεσμα (πολλές φορές) τη λανθασμένη διατύπωσή τους.

Έχουμε και λέμε: Επεισόδιο 15ο

Πρόκειται για το 15ο επεισόδιο της σειράς «Έχουμε και λέμε». Μέσα από χιουμοριστικούς καθημερινούς διαλόγους νέων ανθρώπων, παρουσιάζεται η χρήση πανάρχαιων γλωσσικών εκφράσεων στο καθημερινό σύγχρονο λεξιλόγιό μας. Η σημασία όμως αυτών των εκφράσεων συχνά διαφεύγει από τους νεότερους, με αποτέλεσμα (πολλές φορές) τη λανθασμένη διατύπωσή τους.